Verslo Vizija, Misija, Vertybės
marketingistų pramanai?
Straipsnyje „Verslo įvaizdžio formavimas- būtinybė ar prabanga?“ (skaityti čia) svarsčiau ar verslui būtina pačiam formuoti įvaizdį vartotojo sąmonėje ar palikti viską savieigai. Pateikiau mintį, kad verslo įvaizdžio formavimo pagrindas yra verslo (įmonės) Misija ir Vertybės. Ir tik išsigryninus vertybes ir misiją galima pradėti kurti įmonės vizualinį identitetą ir komunikacijos strategiją.
Šiame straipsnyje ir aptarsiu, kas yra ta verslo misija ir vertybės, bei kaip jas nusistatyti.
Pirmiausia, prieš pradedant rašyti misiją ir vertybes, derėtų įvertinti kodėl ėmėtės savo verslo arba ketinate jo imtis. Būkite sąžiningi patys su savimi. Gal ėmėtės verslo nes norite praturtėti, o gal tiesiog norite leisti laisvai reikštis savo kūrybai, gal turite alternatyvų neturinčią idėją ir degate noru ją realizuoti… Atsakymą žinote tik Jūs. Tačiau sau atsakyti šį klausimą yra svarbu tam, kad atrastumėte savo unikalumą ir suvoktumėte kokią žinutę apie save norite siųsti savo potencialiam klientui ir visuomenei. Kartais pažvelgus tiesai į akis pamatome, kad mūsų verslo vizija yra visai kita nei ta, kurios link mes keliaujame.
Derėtų įvertinti kodėl ėmėtės savo verslo arba ketinate jo imtis. Būkite sąžiningi patys su savimi.
Vizija, misija, vertybės… Gražiai skamba, bet ar teisingai mes šias sąvokas suprantame? O gal šias reikšmes tarpusavyje painiojame?
Vizija– tai svajonė, taškas „pasaulio žemėlapyje“ kurį ketinate pasiekti. Vizija yra žodžiais ir skaičiais apie verslo ateitį nupieštas vaizdingas paveikslas, o šio paveikslo tikslas- įkvėpti save ir kitus žmones paliečiant ne tik jų galvas, bet ir širdis.
Misija apibūdina, ką ketiname daryti, kad pasiektume savo viziją. Misijos formuluotė – tai tikslus esminės organizacijos veiklos aprašymas, parodantis, ką ji teikia pasauliui ir visuomenei, kad darbuotojai, klientai ir kiti suinteresuotieji asmenys suprastų, kurioje srityje šiuo verslu turi būti siekiama aukščiausios kokybės.
Vertybės apibūdina, kaip ketiname elgtis žengdami savo verslo sėkmės link. Kaip bendrausime su darbuotojais ir klientais, kokia bus mūsų aptarnavimo kultūra, kokie bus mūsų santykiai su konkurentais ir kiti panašūs klausimai, kurie nulemia organizacijos/ verslo elgesį.
Kaip matome iš šių aukščiau pateiktų formuluočių, vizija atspindi mūsų norą pasiekti tikslą, o misija ir vertybės atspindi realius mūsų veiksmus. Štai dėl to misija ir vertybės negali būti vien tik gražūs žodžiai užrašyti popieriuje. Misija ir vertybės, turi lydėti verslą kiekviename jo žingsnyje, tam, kad sukurtų patikimumą. Išsakyti žodžiai turi atitikti realiai daromus veiksmus ir darbus.
Pvz.: Jūsų misija yra teikti kokybiškas, ekologiškas prekes ar paslaugas visiems vartotojams, tačiau Jūsų siūloma produkcija neturi reikiamų sertifikatų, prekės nuolat lūžta ar būna sugedusios, paslaugos suteikiamos ne laiku, nekokybiškai ir pan. Jūsų bandymas save gražiai pateikti žodžiais visiškai neatitinka tos realybės, kuri yra. Ir kitas pavyzdys. Jūsų misija yra pardavinėti pigiausius šaldytuvus visoje Lietuvoje be garantinio aptarnavimo. Jūs tą transliuojate atvira žinute. Ir Jūs tikrai rinkai pateikiate pigiausius šaldytuvus, kuriems netaikomas garantinis aptarnavimo laikotarpis. Jūsų žodžiai atitinka veiksmus ir niekam nekyla jokių klausimų ar nusivylimų.
Taigi, vizija, misija ir vertybės nėra marketingistų pramanai. Vizija- žemėlapis į tikslą. O misija ir vizija yra kompasas, kuris neleidžia išklysti iš kelio.
Kuomet turėsite aiškiai suformuluotą misiją ir viziją, tvirtai žinosite, kokiu tonu ir kokiomis temomis, turite kalbėtis su savo tiksline auditorija, kokias spalvas naudoti savo reklaminei atributikai ir socialinių tinklų postams, į kokias socialines iniciatyvas įsitraukti, o taip pat nuo misijos ir vertybių priklausys, kaip atrodys ir Jūsų prekės ženklą atspindintis logotipas.
Manau, daugelis iš skaitančiųjų pajautė ir suprato, kad misijos ir vertybių nustatymas yra svarbus verslo įvaizdžio formavimo etapas. Kitame straipsnyje pakalbėsiu apie galimas įvaizdžio formavimo strategijas smulkiam verslui.